متجاهلا سوء التخطيط والجهود المبذوله في تدمير الدولةوبيع مقدراتهاوهروب الكفاءات البشريه منها وتصفية المشروعات والشركات استثماراتها بالبلد حتي لم يوصلنا إلي أنه لم يبقي في البلد سوى  الإمارات والسعودية والذين اشتروا القرار السياسي بضخ استثمارات وقروض. يشترون به الآن ما تبقي من مقدرات البلد وقرارها السياسي 

وفي خطوة تعكس  عدم وعيه بالتحديات التي تواجه البلاد، ألقى عبد الفتاح السيسي، قائد الانقلاب العسكري في مصر، كلمة بمناسبة افتتاح المرحلة الأولى من موسم الحصاد بمشروع مستقبل مصر، الذي أشار فيها على حد تعبيره أن "المياه مش متوفرة في مصر بالبساطة اللي بتشوفوها، ومحتاجين نطور نظم الري والزراعة، ونواجه تحديا كبيرا في توفير المياه، بسبب كثرة عدد السكان، ونستثمر كثيرا في توفير المياه يا مش هنزرع".

وفيما يتعلق بتحديات الدولار، قال السيسي "تحدي الدولار مازال موجوداً لدينا، وبقول ليا وللحكومة، لو عايزين نتجاوز المشكلة دي، لازم نخلي المنتج المحلي ضخم جدا، وأنا زنقت الدولة والناس عشان معنديش خيار تاني، بس عملت كده عشان نعمل دولة".

وختم السيسي كلمته "المسار اللي احنا مشيناه مكنش إخفاق، ومكنش قدامنا غير يا نعيش يا نموت، قررنا نعمل ونعاني وإلا مصر تضيع بجد".