وصل هاشتاج (السيسي خربها) إلى قمة الأعلى تداولًا في مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، بعد الانهيار التاريخي للجنيه،


وواصل سعر الدولار في مصر ارتفاعه مقابل الجنيه في التعاملات الأخيرة ليسجل أعلى مستوى على الإطلاق، في وقت استثنت فيه حكومة السيسي وزارات "الدفاع والداخلية والخارجية" من فوائد وأقساط القروض من قرار ترشيد الانفاق.



وقال ناشطون إن فى مصر اقتصادين، اقتصاد السادة (الغير معلن) وهو المميز المعفي من الضرائب والفوائد، واقتصاد الغلابة (الشعب) المثقل بالديون والضرائب والفوائد.

 

وعلق حساب الدكتور تتح (@Hooba2004)، "فنان مصري بيشحت في الشارع.. ويتوسل الي الناس عايز حق العلاج.. مفيش شغل ومش عارف اعمل ايه.. انا جعان اتوسل اليكم تسعدوني.. ولكن.. الفنانين تم استخدمهم لحساب النظام وضد الشعب وفي الاخر تم بيعهم لتركي ال شيخ.. اللهم لا شماته دا غلبان".



وكتب حساب مصري (@MasryMa01538408)، في إشارة للسيسي، "الوحيد اللى ضحك علينا وخزوق الشعب نفر نفر وحقق اللى كنا خايفين ان الأخوان يعملوة .وطالع يهرتل؟".



وأضاف حساب الحرية (@EGP70697413)، "يذكر التاريخ ان فئة مخلصة نزلت لتدافع عن الشعب بميدان رابعة فاستباح #السيسى دمائهم ورقص الشعب فرحاً على جثثهم، فابتلانا الله بالوباء والغلاء وسلطة علينا فاسامنا سوء العذاب، انها لعنة الدم، تبرأو منها لعلها المنجية".



واستعار حساب الملك العقرب (@ahmdltf65038208) من الشيخ حازم أبو إسماعيل جملته "أصبحنا أضحوكة الأمم على يد عبدالفتاح المكسيكي "، مضيفا في إشارة لحساب السيسي "أنت @AlsisiOfficial  عملت فى مصر اللى الإحتلال مقدرش يعمله من أيام الهكسوس إلى جلاء الإنجليز عنها يابن الصhيونى".
 

السيسي نتن


وقال حساب ابوحبيبه (@H16A02) إن "كلنا فاكرين قصة مين الضابط النتن .. اللي حاطط الدبوس في الاستيكه!.. وهو اعترف انه هو النتن !.. تخيل النتن ده جاب مصر عاليها في واطيها ولسه قاعد بيمارس نتنانته للآن!.. ".



وأوضح في تغريدة تالية، أنه هو نفسه من خربها "مين النتن اللي خرب مصر وقعد علي عرشها!؟.. مين النتن اللي بيحب النتن لغاية دلوقتي!؟ .. مين النتن اللي بيعتبر الحرامي النتن ئيس مصر؟ .. مين الانتن من النتن وبيحميه من غضبة الشعب؟".

 

وعن ضحكه الهستيري غير المتوفق مع أوضاع المصريين الحزينة والكبيسة بسبب المنقلب قال ابوسويلم (@freedom_tous): "ابن مليكة بيضحك بهيستريه وبيطلع لسانه لاحوال الناس ولا فارقه معاه معاناة الناس اللي بقت بتسف التراب .. ويطلع حد ابن ستين كل… يقولك عزيز مصر ..".


وأضاف السيد (@Elsayed83289605)، "السيسى خربها  .. الناس جابت آخرها بجد .. يسلم لسانك وربنا يحفظك ويسترها عليك..كل ما هنسكت عليه اكتر يزيد فيها اكتر.. لغاية ما هنصحى فى مرة مش هنلاقي عيش حاف.. لكي الله يا مصر ".