تسببت ارتفاع درجات الحرارة في مصر إلى مستوى غير مسبوق إلى كشف واحدة من أكبر السيئات التي عادت على مصر  بانقلاب العسكر على نتائج ثورة يناير والاستحقاقات الديمقراطية التي تلتها وهو عدواة السفيه السيسي الواضح للأشجار وقطعها كما قطع الرؤوس دون حسيب أو رقيب في رابعة العدوية ومساجدها ومستشفياتها قبل 11 عاما.


ومن أبرز نتائج لمحها القاهريون قطع أشجار حديق الميرلاند المستمر إلى اليوم في امتداد شارع العروبة  وقصر البارون وكلية البنات شارع الميرغني وكل أجزاء مصرالجديدة ليشوه السيسي وعصابة الانقلاب كل الأشجار المعمره في المنطقة الشرقية التي امتدت لجسر السويس ومدينة نصر ..


سكان شارع نهرو بمصر الجديده خلف حديقة الميرلاند، كان لهم طلتهم التي لا تقدر بثمن (أحد الأحياء الراقية في مصر) برغم الزحام الذي طغى على حي مصر الجديده ولكن يد الخراب حرمتهم من أشجار الحديقة وأشجارها النادرة والمعمرة .


وآخرون لم يكونوا من سكان الحي وكانت الميرلاند المكان الوحيد في الجدول الاسبوعي حيث الجو  والاوكسجين، متساءلين : لماذا فعلوا ذلك بحديقة الميرلاند من معالم مصر الجديده الجميلة؟

Wafaa Sabry  قالت "وادي اقلام ثانية اهم!!! شجر المريلاند اللي عمره اطول من عمرنا

 

https://web.facebook.com/wafaa.sabry/posts/pfbid02T6G1VZpZzD4N68m88dwgsshhH1kC5oCmgsGymSGEiE9N2LQ8Wkd7zkwxUwD5dS3sl 
وأجابها Amr Abdelwahab "بنشيل الشجر عشان الجيش يعرف يأجر الارض كويس لبتوع البروستد".


وتساءل Said Aburaya "هو ما ينفعهش يطور و يحافظ علي الأشجار و المساحات الخضراء؟!".

 

https://x.com/dinairibrahim/status/1800501408510493036

وأضافت Sherifa Fahmy، عن تأثير ارتفاع درجات الحرارة "ليييييييه ؟؟؟؟؟؟ ده حيخلق مصيبه و اللهي في درجات الحراره في القاهره و حيخلي استهلاك الكهرباء اعلي ( الواحد لو راكن تحت شجره بيدخل العربيه بيخلي التكيف اقل من لو راكن في الشمس و كذلك البيوت اللي في شوارع فيها اشجار ) و المياه اعلي لان الناس حتشعر بالحر اكتر و يزود امراض الحساسية وو الاورام لتلوث الجو الاعلي لان ورق الشجر يزيل العوادم و الاتربه ده غير الاختلال البيئي لان فيه حيوانات و طيور و حتي micro organisms عايشين في بيئة معينه احنا بنحرمهم منها و حيموتوا…… كمان لو المكان بدل الارض الطينيه اتسفلتت الحر بيطلع ابخره سامه من الاسفلت و بيطلع حراره في الشمس و كذلك البلاط و الاسمنت بيطلعوا حراره اكتر".
 

https://x.com/SherryHegazy/status/1791422813280027042

ورأت Shereen Helmy أنه "والله حاجه تقهر. مفروض نزود زراعه الشجر مع ارتفاع درجات الحراره دي. ده غير المنظر الجمالي. ده غير انه ظل للإنسان و الحيوان و الطيور".


وقال Mohamed Fathy : "دى صور من 2015 لما كانوا بيخربوها ( بيطوروها ) واتدمر وقتها تقريبا كل الشجر المعمر اللى فيها بمختلف انواعه واستبدل بنخل تافه ملووش لازمة وسابوا من القديم شجرتين تلاتة بونسيانا لزوم الديكور لما يزهروا.. االموضوع قديم لكن الجديد هو انهم دخلوا على المعادى وبدأو تدمير فيها".


وأهدت Nanno Ibrahim لمن أيد الانقلاب "وبكره تشوفو مصر 🤣🤣🤣عشان اللي رقصوا يفرحو ويرقصو كمان".