انتهى طلاب الثانوية العامة 2023 من أداء امتحان مادتى الكيمياء والجغرافيا في ثالث أيام انطلاق امتحانات المواد الأساسية المضافة للمجموع للعام الدراسي 2022-2023.

واشتكى معظم الطلاب من صعوبة أسئلة امتحان مادة الكيمياء، ودخل عدد من الطالبات في بكاء وانهيار بسبب صعوبة الامتحان، فيما أشار مدرسو المادة إلى صعوبة الأسئلة بشكل كبير يصعب على الطلاب الإجابة عنه، ما أضاع جهدهم مع الطلاب طوال العام. 

 

الصورة

 

وأصيبت طالبة بحالة إغماء نتيجة تعرضها لهبوط في لجنة امتحان الثانوية العامة بمدرسة أم الأبطال الثانوية بمنطقة الطالبية بالجيزة.

 

الصورة

 

وفور خروج الطلاب من الامتحان ظهرت ملامح الانهيار والبكاء على وجوه طلاب العلمي فور خروجهم من اللجان لصعوبة امتحان مادة الكيمياء.

 

صعوبة إمتحان الكيمياء في البحيرة

 

وأدى طلاب الثانوية العامة بشعبتيها الأدبية والعلمية (الدور الأول)، اليوم الأحد، الموافق 25 يونيو 2023 الامتحان في مادة الكيمياء لشعبتي (العلوم والرياضة)، ومادة الجغرافيا للشعبة (الأدبية).

وقال مؤمن السيد معلم كيمياء في تصريحات صحفية: "امتحان الكيمياء غير متوازن ويحتاج لطالب فاهم كل كلمة في المنهج ومحتاج وقت أكتر من 3 ساعات".

وأضاف: " في أفكار جديدة فعلا بس في تعليق بسيط المفروض يراعي جميع المستويات عند وضع الامتحان واللي وضع الامتحان مش عمل كدا للأسف وبكدا الكيمياء تطيح بأحلام الطلاب وأولياء الأمور ".

ومنذ انتهاء امتحان الكيمياء لم تتوقف التعليقات المنددة بصعوبة الامتحان، ومنها ما كتبه Nader shokry على فيسبوك: "هو اللى حطط امتحان الكيمياء بيستعرض قوته ، على الطلبة،علشان يخلي الكل يطلع يبكي واللى ينتحر ، هو فرحان بكدة.."؟

 

فيما أضاف حساب "جمهورية ثالثة ثانوي 2023" على فيسبوك: "امتحان الكيمياء تعجيزي رجاء تدخل وزارة التربية والتعليم".

 

ونشر حساب "أخبار التعليم في مصر" عدة تدوينات تعليقا على صعوبة الكيمياء منها:

"واضع امتحان الكيمياء ياعم انت لا محصل إنسان و لا حتي حيوان ؟؟! هان عليك فلوس ولي الأمر اللي دفعها طول السنة ؟ هان عليك العيل اللي لسه بيبدأ حياته وطفحان الدم طول السنة مذاكرة وأون لاين وأوف لاين لا في مدارس و لا "..." !! هان عليك العيل اللي داخل عليه عيد لا هيشوف فرحه و بعد الكيمياء فيزياء ؟؟؟ ربنا ينتقم منك بحق كل دمعة طالب و حرقة قلب ولي الأمر !!!

وكتب أيضا: "مصر كلها بتدعي على اللي وضع امتحان كيمياء الثانوية يا كيمياء ليه مستقوية .. يا حرقة الأعصاب والدم".

"شباب 3 ثانوى الأعزاء بلاش تتأثر بامتحان الكيمياء و تفضل تقول حلم ضاع و الكلام ده عشان مش هيغير من الواقع حاجه الامتحان جاى صعب ع مصر كلها مش عليك انت لوحدك دول 60 درجه لسة.. فيه قدامك مواد تانية ركز فيها وإن شاء الله اللي جاي كله خير ربنا يوفقكم و يكرمكم و يفرحكم".
وفي المقابل سيطر الارتياح على طلاب الشعبة الأدبية بسبب سهولة امتحان الجغرافيا حيث جاء في مستوى الطالب المتوسط.

ومن جانبه قال الدكتور محمد السيد وكيل وزارة التربية والتعليم، إنه تم تكليف 3641 معلمًا ومعلمة للقيام بأعمال المراقبة والملاحظة للجان الامتحانات من قِبل لجنة الإدارة بقطاع اسيوط، مضيفا أن إجمالى عدد الطلاب الذين يحق لهم دخول امتحانات الثانوية لهذا العام بجميع الإدارات التعليمية في المحافظة بلغ 17 ألف و884 طالبًا وطالبة، وبدأت الامتحانات بامتحان مادتي التربية الدينية والتربية الوطنية.