12 عامًا مرت على ثورة 25 يناير ولا تزال الهتافات والشعارات التي رفعها الثوار وعلى رأسها "عيش حرية عدالة اجتماعية" تملأ فضاء مواقع التواصل الاجتماعي، بعد ما انقلب العسكر على الثورة، وقمعوا كل صوت حر في البلاد.

بعد مرور هذه السنوات، لم يعد مستغربًا حين يتساءل البعض عمّا إذا كان مغتصب السلطة عبد الفتاح السيسي أعاد البلاد إلى زمن مبارك، حيث جعل من مصر جمهورية "الخوف"، لتتصدر مواقع التواصل الاجتماعي مظاهر الثورة والغضب والمطالبة برحيل العسكر.

فكتبت "نوريا": "هيفضل التاريخ ده ذكرى حلوه وفخر لكل حر، ويفضل مرعب ومخيف لكل طاغية او عابد للذل والمهانة، وهنا يحضرني قول: من تربى في الأسر صعب يعيش حر #عيش_حرية_عدالة_اجتماعية".

وغرد صاحب حساب "مدونة بوخاريست": "زي النهاردة من ١٢ سنة كان فجر جديد وحقبة جديدة ومصر جديدة ولسة الأمل في الشباب"

وكرم "كريم أشرف شهداء الثورة قائلا: "المجد كل المجد لثورة ٢٥ يناير و شهداءه"

وتسائل رضا ياسين :" اليوم ذكرى ثورة ٢٥ يناير في مصر هذا الحدث التاريخي الذي لو اكتمل كان سيغير وجه المنطقة ويضع حجر أساس في نهضة أمة كاملة ووضعها على خارطة العالم.. فهل يكتمل يوماً ما !"

ونوه "أحمد داوود": "الذكرى الثانية عشر لحدث عظيم مر على تاريخ مصر الحديث".

وأكد "حسن إسماعيل": "تحيه لشهداء 25 يناير الاطهار الورد اللي فتح ف جناين مصر وستبقي ثوره يناير أعظم وأنبل حدث مر علي تاريخ المحروسه شاء من شاء وأبي من أبي".

وذكر حساب "مرسي" المصريين بالثورة قائلا: "من ١٢ سنة عملوا كل حاجة ممكن تخوف الناس.. انسحاب الشرطة، إشاعات فتح السجون، توقيف مكن الـ ATM، قطع الكهرباء، قطع المحمول والإنترنت، إخفاء السلع.. كل حاجة تقول هما اللي كانوا مرعوبين ولسة بيترعبوا كل ما يفتكروا اليوم ده..".

وأكد حساب "ماهر": "ثورة يناير لم تفشل ولم تنتهي ومازالت كابوس لهذا النظام حتى الآن . انزل ميدان التحرير وشوف كمية العسكر اللى لسه واقفين بقالهم سنين خوفاً من أى مظاهرات. رووح مدرجات كرة القدم وأسأل فين الجماهير . إذا كانت ثورة 25 يناير فشلت ، لماذا لا يسمح النظام بوجود الجماهير. الثوره مستمرة"

وأصر "معاذ علي" عل أن يناير في القلب قائلا : "مهما يفوت الوقت مش ممكن ننسي الانتفاضة، الحرية، الأمل، الورد اللي فتح جناينك يا مصر".

وأضافت "كريمان منصور": " في ذكرى ثورة يناير الواحد بيسترجع ذكرياته و مشاعره من أول تانى.. آه عدى 12 سنة بسرعة دي بس فاكرينه كأنه انبارح صوت الناس اللى كان فى الشوارع و ضرب النار و وحدة الشعب و شهدائنا اللى وقعو رحمه الله عليهم أجمعين.. عمرنا ما هننسى و احنا بنحمى الشوارع فى عز الليل #ثورة_25".

كنا زمان ساكنين هنا
ف الحى دة من كام سنة
يا هل... اتغيرت أنا
و الا الزمان عدى وغير حينا #25_يناير pic.twitter.com/pohnQALauU

— Voice de la vie @14 (@AhmedMedo142) January 25, 2023

25 يناير ذكري واحلي ذكري❤️ pic.twitter.com/dvKlNBiAeh

— Farouk (@Faroukkhder200) January 25, 2023

اليوم ذكرى ثورة ٢٥ يناير في مصر
هذا الحدث التاريخي الذي لو اكتمل كان سيغير وجه المنطقة ويضع حجر أساس في نهضة أمة كاملة ووضعها على خارطة العالم

فهل يكتمل يوماً ما !#Jan25 #٢٥_يناير pic.twitter.com/A0ocD1n6Se

— رضا ياسين Reda Yasen (@RedaYasen2021) January 25, 2023

الذكرى الثانية عشر لحدث عظيم مر على تاريخ مصر الحديث 🇪🇬
ثورة 25 يناير ❤️ pic.twitter.com/gWW89dNVtE

— أبو آلسيد⚡ (@Ahmed___Dawood) January 25, 2023

يناير في القلب..💔
مهما يفوت الوقت مش ممكن ننسي الانتفاضة,الحرية,الامل,الورد اللي فتح جناينك يا مصر 🇪🇬 #ثورة_25 #الورد_اللي_فتح_جناين_مصر#يناير_فكرة_والفكرة_لا_تموت pic.twitter.com/kyRfX0GvLC

— Moaaz Ali (@ZadMoaaz) January 25, 2023