دفع تجاهل عبدالفتاح السيسي زعيم الانقلاب مرحلة الجوع وإغراق البلاد في الدين ومسح عتبات الشرق والغرب مع انبساط وجهه واتساع شدقيه بالقهقهات إلى تدشين المصريين على "تويتر" هاشتاج #بتضحك على خيبتك يتصدر "تويتر" وسط سخرية لاذعة من السيسي لاسيما بعد حمل الشعب المسؤولية بزيادة السكان وطلبه المتكرر أن يتقشفوا "عدم اكل السكر والرز والمكرونة علشان زيادة الوزن"!


خالد عبيد لفت إلى أن السيسي يتعامل مع منتقديه بمثل هذا الهاشتاج؛ أمنيا وتصل لدرجة قتلهم كما حدث مع الباحث الاقتصادي ايمن هدهود الذي "حذر من سياسة السيسي الاقتصادية الامن الوطني خطفه وعذبه وقتله".


وأكمل عبر @KhaledEibid ".. وانتم ولا اتحركتوا شايفين الانهيار وبتتكلموا عن مذيعة عبيطة وعن شيخ ميت من ٢٥ سنة والبلد بتغرق في الديون ويتم بيع الاصول والتضخم وصل الي مكانة مخيفة والجنيه غرق والفقر انتشر والبطالة والجريمة والدعارة انتشرت"، مشيرا إلى أن ".. جهاز الإحصاء المصري اعلن ان ٤٩% من اطفال مصر عندهم انيميا وتقزم بسبب عجز اهلهم شراء غذاء صحي مع ارتفاع اسعار الطعام و فشل السيسي الاقتصادي وزيادة التضخم".


وتابعت أم أحمد @OmAhmed48751449 ، التندر من هذه المشكلات  "ممكن سؤال للسادة المحاميين.. دلوقتي احنا لو قدمنا الصورة دي وقدرنا نثبت إنه مختل عقلياً ممكن نسقط الديوان من علينا وممكن نقول للأمارات والسعودية اللي اشتروا البلد أمكم في العش ولا طارت مالكمش حاجة عندنا روحوا خدوا فلوسكم من المعتوه المعاق ذهنياً ده ".


ووجه سمير سؤالا استنكاريا للسيسي وعبر @samirandeel83 قال: "هو إحنا يا إبن العر$ إللى عملنا عاصمة إدارية.. ولا إحنا برضوا إللى عملنا قصـور رئاســية.. ولا إحنا إللى بنينا أكبر مسجد وأكبر كنسية.. ولا إحنا إللى اشترينا طيــارات بمليـــارات.. ولا إحنا إللى كل يوم والتاني نعمل مؤتمرات.. ".


وكتب جلال @1959Galal، "لابد من محاكمة هذا الخائن العميل المختل نفسيا وكان واضح من اول انا طبيب وانا معايا دعم الهى الى ففهمناها سليمان   الذى فرط فى الارض والنيل وفى صروح انتاجية بنيت فى سنين وباعها بجرة قلم  واوصل البلاد والعباد لكارثة سيعانى منها اجيال واجيال  لابد من محاكمتة لابد..".


وكتب عمر @OElfatairy ، متعجبا من مقولة المنقلب: "#السيسي: هو إحنا دخلنا حروب أو مغامرات ضيعنا فيها أموال مصر؟ الظروف صعبة على الدنيا كلها.."، معلقا "هو احنا هنفضل في الهبل ده كتير ولا ايه !! ".


وسخر مغردون من الاتهامات التي اتهم بها إعلام الأذرع أحمد موسى وعمرو أديب والسيسي نفسه جماعة الإخوان بالمسؤولية عن مشكلات صنعها الانقلاب وقال أحمد @elamam360: "في ظل الظروف اللي بتمر بيها البلاد مش عايزين ننسي دور الناس دي.. يا جماعه لولاهم كان #الدولار وصل30 لولاهم كنا أكلنا رجول فراخ .. والله ما كذبتم فعلا "شغل نسوان" ".


وعن ذلك أيضا كتب المُجَلْجِلُ @Assem_990 "في سنة حكم الإخوان كانت تيران وصنافير مصرية وكان الدين الخارجي لا يتخطى 43 مليار دولار وكان الدولار يقف عند 6.5 جنيهات وكانت أنبوبة البوتجاز 7 جنيهات!! هكذا كانت سنة حكم الإخوان التى كانت تُسرق فيها مصر على حد قول تواظرط".


وأردف أبو حبيبة @H16A02 "المقاول الفاشل الذي يحكم مصر .. اعطي كل شيء للجيش .. بداية من لبن الاطفال مرورًا بالطرق .. والكباري والاسكان والخضار وكل شيء.. ليبقي الجيش مجرد حراسه لبلحه.!.. المهم الجيش يبقي كده.. ونسير بسرعة الصاروخ ليستلمها .. المستعمر الجديد!".


وأشار حساب الملك @ahmdltf65038208، إلى أنه "امتدت يد الطاغيه وأعوانه الي أصول الشعب فباع الشركات الأكثر ربحا والأكثر أفاده للاقتصاد المصري ومنها أبوقير للاسمدة والاسكندرية للحاويات وشركات الادوية والمعامل وبعض المستشفيات وكذلك البنوك .. والعرض مستمر لبيع المزيد من أصول مصر كالمواني والجزر النيليه".