على مدى 11 عاما دأب ناشطو مواقع التواصل الاجتماعي السخرية من اللواء أحمد وصفي الذي ظهر بأعقاب الانقلاب وهو قائد الجيش الثاني الميداني مع عمود خيمة التعريض عمرو أديب وهو يكرر في 2013 بعيد الانقلاب "اذا رأيتم الفريق السيسى زادت رتبته او تولى الرئاسة أو تولى أحد منا مناصب مدنية فاعتبروه انقلابا".
 
الناشط عمرو عبد الهادي @amrelhady4000 رصد لأحمد وصفي ظهور أخير "بعد ما السيسي لبسه الجلابية في البيت طلع بيسخن حوالين سور الكلية الحربية.. ".


ناصحا له "ياريت تفضل تسخن لغاية لما تتحرق" في إشارة لدوره في الانقلاب سواء بالاستغفال أو بسوء التقدير.

وأضاف، "منكم لله كلكم وديتو مصر في داهيه لما سلمتوها للصهاينه.. شمتان في كل واحد فيكم بيتروق على ايد عسكري تاني اللهم اضرب المجرمين بالمجرمين واخرجنا من بينهم سالمين".

 

https://twitter.com/amrelhady4000/status/1781682241501831661

وفي 8 مايو 2017 ألغي عبدالفتاح السيسي وزير الدفاع المنقلب دور أحمد وصفي الجيش وفي القوات المسلحة بعدما كان رئيسا لما يسمى "هيئة التدريب" وعين عضوا عنه اللواء ناصر العاصي رئيسا لهيئة التدريب.


"كان طيب أوي" هي المقولة الدراجة على ألسنة الناشطين فاللواء أحمد وصفي هو أيضا صاحب مقولة "سيادة الفريق عبد الفتاح زاد نجمه طيب بقي رئيس وزراء أو رئيس جمهوريه ياجماعه إنقلاب دي يعني عسكريين تولوا مقاليد الحكم في الدولة".

وقبل الإطاحة به، أعطاه السيسي مسؤولية العمليات العسكرية في سيناء وتحديدا في 7 يوليو 2014، وأعلن وهو قائد الجيش الثاني: "هنسلمكم سينا متوضية بعد اسبوع"!


كساب الكينج @fha_mohamed سخر قائلا: "فينك يا احمد دلوقتي؟؟؟!!!".

وأضاف حساب @XspA5EBeaEajoa0 "الفيديو ده للتاريخ .. للاسد اللواء احمد وصفي قائد الجيش الثاني الميداني .. بعد الفيديو ده قبل تولي (..) السيسي للرئاسة وبعد تولي السيسي للرئاسة .. علشان اللواء احمد وصفي قال الحق واللي كان المفروض .. تم الإطاحة به فوراً مع منحه رتبة لواء اركان حرب .. وشكراً

 

https://x.com/XspA5EBeaEajoa0/status/1802444223137874011

ضد الجيش! 

وعلى غراره كثير من المخدوعين ومنهم الحقوقي جمال عيد الذي سجل عبر @gamaleid هذه الكلمات "أنا كنت غضبان من الاخوان ، وخايف منهم.. مليت استمارة تمرد ، وساعدنا في تصميم موقع تمرد ، ونزلت 30 يونيو ،، كنت نازل عشان انتخابات رئاسية مبكرة " وده مش تبرير"".

واستدرك " أنا ضد أن الجيش يحكم من حيث المبدأ. ورغم ذلك نزلت!!.. بعترف بالخطأ وأني كنت غلطان.".

وأضاف "مش بس رافض بسبب الاذى اللي نالني من ضرب وسرقة وتشهير وظلم بوليسي وظلم اشد بغلاف قضائي،،".

وكتب، "لكن .. لاني رغم كل ما ازعمه من وعي وخبرة بالنظم العسكرية في امريكا اللاتينية وغيرها ، نزلت وشاركت وكنت زي عسكري الشطرنج في لعبة مش بتاعتي وناس مش مني وأهداف مخفية غير اهدافي..  كمان بسبب حالة مصر وناسها ، والسجون والعدالة المغدورة والفقر والخوف المعشش في كل ركن ، ورموز المرحلة اللي خرجوا من جحورهم.".

وقال: "انا غلطت.. و بعترف كمان أني من اللي قال عليهم بلال فضل" العالقون في يناير".. غضبان وقرفان ومضرور ،، لكن لسه عندي أمل في بكره ، واننا هنعدي العتمة.

https://x.com/gamaleid/status/1807451418950815794