اتهم مراقبون الوسط الفني في مصر بالارتزاق والتجارة بكل ما يرفع أسهمهم وإعجابتهم لدى جمهور مصر العريض حيث ينحنون بسهولة مع أول رفرفة للعمل الصعبة سواء الخضراء أو تلك التي عليها صور الأمراء والشيوخ الخليجيين!


وكان نشاط المراقبين يتعلق بأن المخرجة المصرية كاملة ابو ذكرى هاجمت الممثل المصري بيومي فؤاد  عندما عرض مسرحية في موسم الرياض، وذمت مواقفه من أنه يشتري بالمال وأن الفلسطينين يموتون في حين يلهث هو وراء مسرحيات بالرياض، وهي نفس المخرجة عندما وصلت لها دعوة  حضرت في أول طيارة مع ان اسرائيل ما زالت تقصف غزة.

واشار مغردون إلى أن الاختبار الحقيقي هو ميدان العمل لا ميدان القول وكتب @Absurd_Pharaoh، ""في مسلسل ضمير ابله حكمت جميل راتب قال لفاتن حمامه جملة مهمه اوى: "إنتي لسه ماوجهتيش امتحان حقيقي، وضميرك اللي بتتباهي بيه لم يختبر".".

وعلق @MRadwanzeham ساخرا "اة يا ولاد الجنية يا منافين .. كاملة بيومى ابو ذكرى فؤاد وسط اغلبة قذر".


وكتب Ahmed Selim على "فيسبوك"، "اليسارية كاملة ابو ذكري بعد ما زاطت على بيومي فؤاد وقالت مايشرفنيش اشتغل معاك - مسحت البوست دلوقتي على فكرة - واتريقت على اللي راحوا وسابوا موضوع غزة ، اهي راحت وفاشخة بقها من الفرحة ولابسة سواريه ... مفيش اسهل من المزايدة لغاية ما تشوف الريال السعودي ..". 

وكتب ممدوح Mamdouh Salah، "أنا فرحان في كاملة أبو ذكري جداً الحقيقة، عشان الرقص اللي حصل على جثة بيومي فؤاد ده منها ومن غيرها كان حاجة وضيعة أوي!.. وهي ماقالتش إن كلامه مش موفق وللا غلط ولا أي حاجة زي ما ناس كتير قالت وهو بعد كده قال برضه.. لأ هي استغلت مكانها وصوتها عشان تطعن فيه  وفي شغله ويمكن شرفه كمان وقعدت تقول بقى اللي إنت بتعمله ده فن، وبتروح تترقص وتتنطط والناس بتموت، ومايشرفنيش أكون زميلتك بل هي المهانة والاستهانة.. طب آدي الناس لسه بتموت أهي، وإنت رحتي ولبستي وضحكتي واتصورتي في عمل فني كله ايحاءات جنسية وإفيهات رخيصة يعني بمعاييرك الفنية العالية.. أحسن، عشان الأفورة اللي ضربت في حياتنا كلها والمزاد المفتوح ده يقفل شوية".

كاملة وجيه أبو ذكري  من مواليد القاهرة 1974 وابنة الكاتب وجيه أبو ذكري، وبدأت العمل كمساعد مخرج ثانٍ فى فيلم "131 أشغال" للمخرج نادر جلال سنة 1993، وعملت مساعد مخرج في أفلام "هالوا أمريكا" و"اتفرج يا سلام" و"اللمبى" و"إزاي تخلي البنات تحبك".

وأول أفلامها السينمائية  كان "سنة أولى نصب" سنة 2004 ، تلاه أفلام "ملك وكتابة" و"عن العشق والهوى" و"واحد صفر".

 أخرجت مسلسل ذات عام 2013، وسجن النسا 2014، وواحة الغروب هذا العام.