بعكس ما روجت أجهزة الدولة في محافظة القاهرة من أنه "لن ولم تزال أية أشجار بالحديقة الدولية"، كما قال اللواء إبراهيم عوض، المتحدث باسم محافظة القاهرة في مداخلة تلفزيونية في سبتمبر 2022، تداول ناشطون صورا للخرسانات التي طمست ملامح جمالية بدلا من الأسوار الغربية للحديقة المقامة بمدينة نصر -القاهرة.


وواقع الأمر كما كشفته ما يسمى لجنة تطوير الحدائق أن مساحات الخراسانات شملت 4 أركان بمساحة 3500 مترمربع، بنحو 900 متر لكل ركن، من إجمالي والحديقة الدولية مقامة على 55 فدانًا، تحولت إلى محلات تجارية.

Adel Hegazi قال "محدش هايشوف شجرة ...محدش هايشوف النيل ...وقريب كمان محدش هايشوف السما !! هانعمل مظلة بطول و عرض مصر ...عاوز تشوف الشمس ولا القمر ...تدفع !! انامعنديش حاجة ببلاش !!!".

وقالت نشوى @tottahla: "اللي تتقلع روحه قلع كل الشجر واستبدلها باسمنت.. بلد بقت خرابة البلاد الصحراوية بتخضر وبقى عندهم مساحات خضرا ومصر بقت اصفر في اسود".

https://twitter.com/tottahla/status/1782502233474515091

في مثل هذا اليوم31/3/1987 تم افتتاح الحديقة الدولية بمدينة نصر بتكلفة 6 مليون جنيه، وتم انشائها في سنة ونصف. 

وتحتوي الحديقة على نماذج لكل آثار مصر ونموذج لنهر النيل والسد العالي وخزان أسوان والبحر المتوسط ومسرح مكشوف يسع ألف متفرج.

وعلى سبيل الانجازات بالحديقة ارتفعت تذكرة الحديقة من 3 جنيهات كرسم دخول في 2017 إلى 10 جنيهات في 2021، ثم إلى 20 جنيها في عيد الفطر 2024.

وعلقن عصام Essam Ashour، "التاريخ لما يجى يأرخ الفترة دى هيبصق عالشعب مش النظام الحقيقة الحاجة الوحيدة الكويسة الى عملها النظام ده انه فضح الشعب قدام نفسه وهو عشان فاهمنا كويس وعارف احنا على ايه بيعمل كل ده بمنتهى الاريحية".

وأضاف فادي Fady Ahmed، "يكرهون اللون الاخضر .. و السبوبه بتحكم".

ورأت مايسة Maysa ElBegawy، "للاسف ..الطوب والاسمنت مسيطر ع الدماغ ..بلا رؤية ولا جمال ولا طبيعة ..منه لله ..".

مشهد الخراسانات تمدد إلى أغلب الحدائق فحديقة حديقة العاشر من رمضان في مصطفي النحاس اقتطع جزء بجوارها لعمل محطة بترول (بنزينة) وجزء من حرمها لعمل مطاعم..

وسبق رؤية مشهد الخرسانات في حديقة المنتزة وانطونيادس بالاسكنردية وباتت حديقة الخالدين أكشاك أما حديقة مسجد ابوالعباس فأجروا تجديدا فاشلا للقباب فمحوا زخارف السقف التاريخية.