أكد ناشطون على مواقع التواصل الاجتماعي أن المصريين خضعوا للنصب من منصات الكترونية تمارس المراهانات كما فعلت ذلك من قبل منصة "هوج بول" للتعامل النالي الرقمي ومنصة ""Qnet للتجارة الهرمية، الجديد كانت في منصة  http://SGO.CC للمراهنات والنصب على الشباب.

الإعلامي أسامة جاويش عبر (اكس) قال إن "الاف المصريين اتنصب عليهم بدعوى هات فلوسك استثمرها والمنصة قفلت ومش بترد على حد".

وقال حساب @OsamaExlans: "فى مصيبة حصلة فى مصر فى منصة اسمه SGO. CC بيتم اغلقها على حسابات ناس كتير وفيها مليارات ووكلاء المنصة يقولون لن لازم تدفع ضريبة لفتح المنصة لان هذا ضريبة تطلبها حكومتك المصرية فهل هذا لصالح مين... ".

واتهم الحساب المنصة SGO بالنصب على ناس كتير فى مصر فوق 85000 واحد على مبالغ بالملايين وتم اغلقها مس بالحسابات وبمساعدة شركة فودافون لان المبالغ كنت لازم تعمل ايداع على رقم محفظة وتباع لشركة فودافون بارقام متغيرة فوق الالف رقم وعندى اثباتات بكد.

حسابات ضمن ال58 الف الذي بلعن منصة sgo.cc أموالهم كانت تروج أن المنصة معتمدة من جهات حكومية أجنبيه 

وقالت حسابات أرقاما عن هذه الرهانات لم تخرج من مصدر حكومي حساب سمير @Samir607080 قال: "أكتر من 5 مليون مصري بيراهن (بيلعب قمار ) على نتائج الماتشات😱.. محمود ضياء يكشف إحصائيات لعدد المراهنين في مصر على المباريات في كل الألعاب👌 احساسك ايه بقي لما تشوف خبر زي ده !!!!!!!!".


أما حجم الخسارة فتحدثت عنها حسابات مثل شيرين عبد الحميد @sh58296 التي كتبت "منصة sgo .. لسه صديقة ليا خسرانة 20 ألف.. فاجأتني علشان مكُنتش أعرف أساساً.. وليها صديقة خسرت حوالي نص مليون.. ولاقيتها مُنهارة وعاملين جروب فيه ناس ياما جداً خسروا والمنصة قفلت.. قولتلها خلاص اللي حصل حصل بس دا حرام م الأول.. لاقيتها قالتلي لا الشيخ قال مش حرام..وهنا بقا الكارثة الكُبرى".

وحتى قبل ساعات من إعلان توقف المنصة عن إعطاء المشاركين أموالهم كانت الدعاية أنهم شركة مأمونة وتعمل منذ 2017 في السوق المصري وأنها "مضمونه مليار الميه"!


وقال حساب @yrfvm7md: "فيه منصه اسمها sgo نفس الفكره بتاعت 1x المنصه دي قفلت امبارح والناس بتحاول تسحب ارباحها السحب وقف ".

فكرة المنصة تدور حول رهانات أو قمار (لا يتلفت كثير من المراهنين لحرمته) ويكون رهان عكسي مثل توقع رهان معين لمباراة كرة قدم انتهت بنتيجة متوقعة من الصاحب الحساب عل المنصة تزيد أمواله ولو انتهت بنفس توقع وقتها ترجع الأموال كما هي.

فكرة القمار تبدأ بايداع المشترك مبالغ معينة وعلي حسب المبالغ تزيد الأموال حيث لو تم ايداع ١٠٠٠ جنيه بنسبة ٤٪ فالمكسب يكون في أول يوم ٤٠ جنيه تضاف لأساس المبلغ ويتم الحساب عليها مع كل زيادة حسب الرهان..


وعلى غرار "كيو نت" والتسلسل الهرمي، حددت المنصة كما منصة (1X) مكافأة الإيداع الأولي وهي عند اول إيداع يحصل المودع على مكافأه هو ووكيله بمبلغ مماثل على كل ايداع.

وكانت تسمح المنصة للمشاركين بانشاء فريق وهنا يصبح "الوكيل" الآكثر استفادة من مراهنات الأعضاء بنسبه من أرباح كل عضو في الفريق.

يشار إلى المنصة  sgo يزعم أنها أنشئت في 2017 في كولوراديو بالولايات المتحدة الأمريكية وهي شركه استثماريه في مجال كرة القدم واليوم العالمي للمنصة السبت أسبوعيا وتمنح المشتركين ٥٪ كاش باك استعادة مباشرة دون دخول في الحسابات.


الدعاية للمنصة في مصر كانت أن الربح من خلال المنصة مضمون 100% وأن المبلغ الذي يتم ايداعه في أول مرة يتم تعويضه في خلال شهر!