دشن ناشطون  على مواقع التواصل الاجتماعي هاشتاج وكلمة مفتاحية تحت "الزنا الاقتصادي" في إشارة لقمة الفحش الاقتصادي الذي ارتكبه السيسي وعصابة العسكر في حق المصريين، فتحول الجنيه المصري أمام الدولار إلى ما خلف مصنع الكراسي، الشهير عند الناشطين بإشارة إلى الفْجر، بعد سلسلة من الكوارث سحب الاحتياطي النقدي وايقاف الاعتمادات المستندية ثم قرض صندوق النقد و انتعاش السوق السوداء لتجارة العملات، بعد وصول الدولار حتي اللحظة إلى 23.15 جنيها،  ومازال ارتفاع الدولار السريع.


وبحث الناشطون عن تفسير للهاشتاج أو تركيب هذه الفاحشة مع جريمة العسكر على هذه الأسباب المختلفة، ومن ذلك السخرية إلى أن حسابات رفضت ذلك وكتب (غريب ف بلاد غريبه)، "شباب هو ايه اللي بيضحك في ان الدولار بقي ب 23 جنية ؟ انت مستوعب اللي بيحصل ؟ فيه ناس بتموت من الجوع ، معتقدش ان الموضوع دمه خفيف المرة دي خالص !".


وفسر حساب (شبح الفراعنة)، المصطلح بأن "#الدولار ، الزنا الاقتصادي هو أن يكون سعر العملة كاذب وغير حقيقي ، فيمنع أي مستثمر من الاستثمار عندك ، ويحدث انغلاق وفشل اقتصادي ، وعدد سكان مصر ليس قليل ، لكي يعتمد على السياحة الفاشلة بسبب المصري الفتك ، وقناة السويس ، حتى الأراضي الزراعية اللتي سرقها عبد الناصر ووزعها على" العسكر.


ورأى حساب (74) أن "هو الزنا الإقتصادي فعلا هو المصطلح الوحيد اللي ممكن يوصف اللي بنمر بيه".


وأوضح له (أنس) أن الوضع الذي بات فيه المصريون لا يوصفه إلا مصطلح كهذا "انت متخيل الناس فاشخه نفسها في الشغل و تطوير نفسهم عشان يوفروا لنفسهم مكانه اجتماعيه مناسبه ليهم ، خلال سنه واحدة بسبب الاقتصاد خسروا نصف مدخراتهم بحاجة ملهمش ذنب فيها ، كل المجهود ده و في الاخر بتنزل درجات اجتماعيه ياريت على الاقل قادر تحافظ على مكانتك !".

وقال سمير (samir Okasha): "اول مرة اسمع عن الزنا الاقتصادي.. احيية الا يكون الجنية حامل من الدولار تبقى مصيبة".


وأضاف (عصمت سليم)، "الزنا الاقتصادى يعنى الاقتصاد الخفى .. والاقتصاد الخفى يعنى الوكالة والعمولة والسمسرة وتجارة المخدرات والسلاح والاثار .. وصندوق النقد الدولى.. #الدولار #الراتب".


وهاجم حساب المصري (EGYPTIAN.NINJA15) السيسي وقال : "يعني تعدم الكتاكيت وتعوم الدولار في اسبوع واحد، انت مدرك بالحركتين دول مع بعض كيلو البانيه هيبقا بكام.. هو ده الزنا الاقتصادي بجد".


وأبدى عموري (Amory Elmasry) تخوفا من أن "المشكلة مش فى سعره إللي يقارب 24 المصيبة إن الحمير شايفين إن ده مقدمه للإصلاح الاقتصادي أما وقت ما كان 6.45 جنيه كان مقدمة للفساد مع العلم حالياً بعنا أصول الدولة وتنازلنا عن مياه وجزر وأغلاقنا مصانع واعتقالنا الشعب".


وعن إدارة العبث التي ينتهجها السيسي كتب محمد (Mohamed Diab 🇪🇬🇸🇦)، "احنا لو بنحب مصر نوقف جمبها ونروح الصبح كلنا البنك نحول كل واحد 1000 دولار ع البنك المركزي المصري ، عشان الريس يبنى بيهم كوبري ونعدي الازمه .".


ونصح محمود (mahmoud maher) بخطة لانقاذ العملة المحلية في 4 نقاط "إزاى ننقذ الجنية؟

1/ إيقاف استكمال باقي قروض صندوق النقد الدولي

2 / خفض الفايده في البنوك

3/محاولة الاكتفاء الذاتي من القمح و الاهتمام ب الزراعه

4/تقليل الإستيراد وزيادة التصدير (احنا بنستورد قمح وعدس) أهو هو دة بقا #الزنا_الإقتصادى