سجل هاشتاج اللجان (لا للاخوان لا للفوضي) نحو 5 آلاف تغريدة مقابل هاشتاج الناشطين (انزل ١١/١١ حرر بلدك) والذي أحرز صدارة "تريند" الأعلى تداولا في مصر وما يزيد عن 26 ألف تغريدة حتى كتابة هذه السطور مع تصدر لأيام.


ويبدو أن الناشطين فاعلون فلم يمرروا هاشتاج اللجان (لا للاخوان لا للفوضي)، بل شاركوا من خلال الهاشتاج بتغريدات تكشف خيبة اللجان ومن ورائهم وخوفهم وذعرهم من نزول المصريين.


وجددت اللجان إلصاق الثورة بالإخوان في محاولات لتشويهه الثورة والإخوان والتي دأبوا عليها خلال العشر سنوات المنقضية، وربط الثورة في حد ذاتها بالفوضى وأنه ليس في الإمكان أبدع مما كان رغم أن ما صار كان بسبب فساد العسكر واستبدادهم.


يرى د. عصام عبد الشافي أستاذ العلوم السياسية عبر "تويتر" أن "ترويج اللجان الإلكترونية للأجهزة الأمنية وأجهزة مخابرات العسكر في #مصر لهاشتاج #لا_للاخوان_لا_للفوضي  دليل كاشف عن خوفهم من الدعوة لمظاهرات "، داعيا الجماهير للنزول تحت هشتاج #انزل_١١_١١_حرر_بلدك و#ارحل_يا_سيسي "اللهم طهر البلاد والعباد.. من الظالمين والفاسدين والمستبدين.. #مصر تستحق الأفضل".


وعبر ناشطون كما هو حال (أنس مصطفى) عن أن الأمور باتت واضحة الآن والوعي في أشده.. والفرق واضح بين مين خان الامانه و مين صان، و مين اللي كان عوز البلد تنهض ومين اللي عوز ينزلها لسبع أرض #انزل_١١_١١_حرر_بلدك#لا_للاخوان_لا_للفوضي


وكتب حساب (𝔎𝔦𝔪𝔬) إشارة إلى نموذج للفرق بين عهد الإخوان وعهد الانقلاب ".. بعد إذن أدمن المعيز هقول كلمه واحده،، أيام الإخوان كان الدولار ب ٦,٥ جنيه لكن أيام سيسك بقي ٢٤ جنيه ومش موجود..شكراً ".


وزعم ناشطون أن الإخوان تنازلوا عن السلطة وأن استدعائهم هو تعليق الفشل المكشوف على شماعة، على الرغم من أن غيابهم سببه أن منهم شهداء وآلاف معتقلون ومثلهم مطاردون ومحاصرون، فكتب الصحفي (أحمد الشرقاوي)، "هوه مش جماعة الإخوان المسلمين أعلنت انهم لن يتنافسوا على السلطة عشان تبطلوا تعلقوا فشلكم على(شماعة الإخوان).. بس هوه ليه المعيز بيعملوا هاشتاج بيقولوا فيه :  #لا_للاخوان_لا_للفوضى ؟!.. انتم إيه مش وراكم شغلانة تشغلكم، ولا ده جر شكل؟.. ما تركزوا أحسن فى قصة الإنجازات الوهمية بتاعتكم!".


وفضل ناشطون أن يتفرغوا للسيسي ويسخرون من "إنجازاته" وأحدها لحساب (كش ملك) ضرب السد الإثيوبي الذي سبب العجز المائي في مصر..


عليكم شوية هشتاجات يا ولاد الايه نكت وآلله نكت اكتر حاجه بضحكني في الزمن الأسود ده هشتاجاتكم المره الجايه اعملوا هشتاج السيسي ضرب سد النهضه 😂😂😂#لا_للاخوان_لا_للفوضي


غير أن بعض الناشطين تحدث على أساس الثقة بنجاح الثورة سواء في الجولة القادمة أو التي بعدها فنصح البديل أو (Abo ali)، "نصيحه من مواطن مصري لدول الخليج ومن ورائهم اسرا..ئيل.. بيع مقدرات الشعب المصري ليس قانونى لانه لم يوافق عليه فلما يغور السيسي ابقو روحو خدو فلوسكم منه لان ساعتها القرار بإيد الشعب وانا كمواطن مصري هقول روح لامك ولو مش عاجبك ورينى هتشغلها ولا هتاخدها ازاى".


وتساءل الإعلامي سامي كمال الدين عن غياب نجوم التعريض عن الهاشتاج قائلا: "بأسلوب مؤدب أهو سؤال بجد: ليه أغلب الهاش لجان على الرغم من وجود آلاف من الساسة والإعلاميين والفنانين من المؤيدين .. مفيش شخص واحد من مدينة الإنتاج الإعلامي مشارك ولا نجم واحد؟! ليه ها ليه طب فين أحمد موسى أحمد العوضي إلهام شاهين، #لا_للاخوان_لا_للفوضي#انزل_١١_١١_حرر_بلدك


وفضل آخرون أن يطرحون العكس الجزء الأول من الهاش "لا للإخوان" فكتب حساب (عشاق مصر)، "لا لحكم العسكر قؤل واحد من بعد الثؤرة والكل اجمع واتغق لا لحكم العسكر ..  الحرية لابديل عنهم لرجعية وحكم الظلام والنازية العسكرية المتسويلها عبيد الخليجة واللجان الماجورها والخونة كل ذلك تقضي علية الدمقرطية فؤضي الدمقرطية افضل من فؤضي حكم العسكر مليؤن مرة".


ومقابل إدعاء (لا للفوضى) كتب حساب (السيسي خربها)، "عمركم شوفتو دستور يتعدل بأثر رجعي.. اهو البصمجيه بتوع مجلس الشعب عملوا كده .. عشان مده الرئاسه تبقى 6سنين .. ولو حصلت ثوره يرجعو يقولوا لا للفوضى .. مع انهم هما سبب كل فوضى ".


وكتب حساب (السلطانة): #لا_للاخوان_لا_للفوضي، معرفتكش انت كده يا لجنه يا لئيم، خلبوثه انتى اعملى هاش وقولي اخوان ياموصيبه انت، الاخوان راحوا وماتو واعتقلوا، اللي مستنيكم شعب طفحان القوته وشارب مرار وهيطلعوا عليكم يا خلبوصه يالئيمه يالجنه 


واتضح أيضا أن الشعب ممثل ضمن معارضي هاشتاج اللجان فكتبت (Aml)، ".. بلا اخوان بلا كلام فارغ في حاجات كتير غلط ولزم تتصلح فين دوله القانون واحد عليه حكم ومتساب يشتم في خلق الله والفساد عيني عينك ومحدش بتحاسب انا انتخبت الرئيس عشان يكون في قانون ينصر المظلوم احنا ساكتين مش خوف بس الوضع بقى شئ مقرف بجد".