طالب قائد الانقلاب عبدالفتاح السيسي ، مسؤولي البنوك المصرية بإيجاد آلية تتيح بالاستفادة من «الفكة» لوضعها في ما أسماه مشروعات لخدمة مصر.

وقال السيسي في كلمته اليوم الاثنين، خلال تسليمه عقود شقق تمليك لأهالي غيط العنب بالإسكندرية: «يعني مينفعش نأخد معرفش تعملوها إزاي، الفكة الخمسين قرش والجنيه في المعاملات تتحط في حساب لصالح المشروعات والخدمات».

وأضاف: «يعني بصرف شيك بـ1255.50 ولا بـ80 قرش، مقدرش أخد الفكة دي نحطها في مشروعات زي كده، الناس في مصر عايزة تساهم بس الآلية فين؟، يعني أوصل اللي عايز أقدمه إزاي.. مش عارف».

وتابع: «فيه آلية أقوى، بنتكلم في معاملات لـ 20 أو 30 مليون إنسان لو الفكة جنيه و90 قرش، ممكن يبقوا رقم، لو سمحتم أنا عايز الفلوس دي، إزاي ناخدها أنا معرفش».

واعتبر متابعون أن طلب السيسي هذا يعد شرعنة للاستيلاء على اموال المصريين البسطاء، فمن أوجه الفساد في مصر، هو خصم المبالغ النقدية الصغيرة خاصة من أموال الرواتب أو المعاشات في العديد من الهيئات والمصالح الحكومية، تدخل مباشرة لجيوب العاملين على تسليم تلك الأموال.

كما أن هذا الطلب يعطي الضوء الأخضر للاستيلاء على أموال المصريين دون وجه حق، ودون أي ضابط، خاصة في دولة تعاني من انتشار الفساد والسرقة في جميع قطاعاتها الحكومية والرسمية.