اعتبر ناشطون على منصات التواصل الاجتماعي أن مسؤولي كلية الطب البيطري بجامعة العريش متورطون في وفاة الطالبة نيرة صلاح، سواء بالانتحار أو التسمم، بشكل ما في انتحار الطالبة (نيرة صلاح) عندما قالت الكلية إن سبب وفاتها هو "ارتفاع حاد في ضغط الدم" أدى للوفاة متسترين على معلومات بابتزاز تعرضت له الطالبة من زميلتها شروق كمال وزميلها طه التميلي، بنشر صور التقطتها لها شروق خلسة في حمام السكن الجامعي، بدافع الضغط على الستر والفضح.


تقول أسماء Asmaa M Farouk على "فيسبوك": " دي صفحة كلية طب بيطري جامعة العريش اللي بعض مسؤوليها تستروا على انتح*ار الطالبة " نيرة صلاح " ووصفوا انتحارها بإنه ارتفاع حاد في ضغط دورة الدم أدى للوفاة وهددوا الطلبة إن اللي هيتكلم عن اللي حصل بجد هيتفصل من الكلية؛ عارفين ليه؟؟ عشان في أفراد من أهل أحد المتسببين في انتحار نيرة ظباط وطبعاً ماينفعش يتحاسبوا علشان فاكرين نفسهم فوق القانون. 

وعن أسباب وفاة "نيرة"؟ قالت "أسماء": إن شاب اسمه طه وأكونت تيك توك بتاعه tiktok.com/@tetomahmad وبنت اسمها شروق كمال ده الأكونت بتاعها https://www.tiktok.com/@shroukkamal11?_t=8kHg5LkESpi&_r=1 

 

وأضافت: "الاتنين دول بيدرسوا مع نيرة في الكلية وابتزوها بصور ليها " شروق صورتهالها بدون علمها في حمام السكن " وعاملين ڤوت على جروب على الواتساب بياخدوا رأي الطلبة يحبوا امتى يفضحوا البنت طبعا نيرة لجأت لمسؤولين في الكلية عندها وقالولها " مالكيش دخل بشروق أنت مش قدها " وده طبعا لإن أسرتها فيها ظباط وماحدش يقدر يحاسبهم".


واعربت أسماء عن تمنيها محاسبة المتسبب في انتحارها "من أول أكبر مسؤول في الكلية دي لحد أصغرهم وكل اللي تستر على انتحارها". 

وأرفقت صاحبة الحساب بصور من الشات حيث كانوا يتكلمون فيه بكل أريحية عن "ازاي نفضحها بالصور اللي معانا وشات ناس قالت إنهم متهددين ولو اتكلموا هيتفصلوا وطبعا صور لعديمي الشرف اللي ابتزوا نيرة".


https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=947791067005100&id=100053226463566

 

حبة الغلة القاتلة

حساب "شروق وغروب" على "فيسبوك" أشار إلى أن شروق كمال، بنت اللواء وشقيقة الضابط، قامت بوضع حبوب الغلة (اللي تقريبا أمها اديتها لها علشان تحطها لصاحبتها في العصير صاحبتها اللي كانت صايمة ولما فطرت شربت العصير المسموم وماتت).


وأضافت: ".. حتى الجامعة بتاعتها خايفة تتكلم عن الموضوع والجامعة ادت تعليمات للطلبة إنهم مينشروش الموضوع على مواقع التواصل الاجتماعي.  خايفين من أبوها اللواء وأخوها الظابط ".


وتابعت: "رابع جريمة تحصل من عيال السادة لعيال العبيد ..مش هنسكت وهنشير في كل حتة.. فاكرين راجح اللي هربتوه على فرنسا وفاكرين الظابط اللي دهس الدكتورة احنا بقه مش ناسيين طوز ياحببتي فى أخوكي الظابط وأبوكي اللواء اللي معرفوش يربوكي وطوز كمان في عميد جامعه العريش.. طفح الكيل وجبنا آخرنا".

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1358523701466006&set=a.102883120363410

 

الجامعة متورطة

وعرض حساب (ماهر) Maher Elshabany على "فيسبوك" بعض التفاصيل قائلا: ".. نيرة الغلبانة راحت لوكيل الكلية واترجته يقف جنبها ويجيبلها حقها أو على الأقل يخليهم يبطلوا أذية فيها .. كان رد معالي الوكيل الع*ص إن شروق أبوها ظابط وإيده طايلة ويقدر يعمل فيكي ويسوي وتخلى عن البنت المسكينة اللي مبقاش قدامها حل غير الانتحار للأسف..".


وأضاف: ".. وحتى بعد ما ماتت قام نفس وكيل الكلية الع*ص بتهديد علني للطلبة والدكاترة بإن اللي هيتكلم عن الموضوع ده هيترفد أو هيتحول شؤون قانونية".


وأشار ماهر إلى أن عائلات الضباط تأخذ أريحية في التعامل "للأسف البنت ضحية قانون غابة بقينا عايشين فيه من أم مهزأة مسنودة على نفوذ جوزها الظابط وعيال مش متربية ووكيل كلية متخاذل وجبان .. حق البنت دي إن كل دول يتحاكموا محاكمة عادلة عشان يكونوا عبرة لأي حد يفكر يأذي بناتنا ويهددهم بالشكل ده".


وأضاف (أحمد خالد) أن القصة لم نته بوفاة نيرة بل إن "الجامعة اعلنت ان الوفاة فجائية ووكيل الكلية حاتم محفوظ قال للطلاب اللي هيحكي اللي حصل هيتفصل.. ووفقا لشهادة احد الدكاترة وكيل الكلية قال لنيرة قبل ما تىْهي حياتها إنها متبلغش علشان أبو شروق ظابط".


https://www.facebook.com/profile.php?id=100066647884705